30/11/2021
Wat is geld? Weten we nog wat geld is? Wat kun je kopen?
Wat is geld? Weten we nog wat geld is? Wat kun je kopen?
De blockchain bestaat al sinds de jaren 80. Bitcoin bestaat al sinds 2009. De virtuele werelden en virtuele valuta die in videogames worden gevonden, bestaan al sinds de jaren negentig. Zelfs trendy non-fungible tokens zijn niet zo nieuw meer. Sommige NFT’s zijn voor tientallen miljoenen dollars verkocht.
Het lijkt erop dat elke dag een nieuwe ontwikkeling met zich meebrengt die de conventionele noties van geld en eigendom nog verder oprekt. Hier is de nieuwste. Vandaag in Startups & scaleups van 30 november 2021 las ik dat er miljoenen voor virtueel vastgoed werden betaald: “investeerders staken de afgelopen week miljoenen euro’s in virtueel vastgoed. De grootste aankoop was die van Metaverse Group met behulp van “digitale valuta Mana” als ruilmiddel omgerekend 2,1 miljoen euro neerlegde voor een stuk digitale grond in Decentraland.” Mana is de cryptocurrency die in de digitale wereld wordt gebruikt.
Mana is een digitale valuta die via via op de verschillende beurzen kan worden omgezet in Euro’s of dollars. Het "land" mag dan virtueel zijn, maar dat betekent niet dat het geen waarde heeft. Steeds meer consumenten bezoeken virtual reality-sites zoals de Metaverse. Zo ontstaan ruime mogelijkheden voor verkopers om winkels op te zetten in de virtuele reality-sites. Om daar reclame voor hun aanbod te maken en hun producten en diensten echt te verkopen in deze digitale ruimte.
Het voorgaande brengt me terug naar mijn vragen. Wat is geld? Weten we nog wat geld is? En wat kun je kopen? De millennials en Gen Z-adopteerders van crypto-valuta's gebruiken al sinds hun 5-jarige leeftijd digitale valuta's die in videogames worden gevonden. Bitcoin is voor hen normaal. We denken graag dat geld bestaat uit euro’s of dollars. Maar zelfs de ECB en FED hebben meerdere definities van 'geld' (MO,M1,M2,M3).
We weten dus niet wat geld is maar, we kunnen er wel alles mee kopen wat we ons kunnen voorstellen.
Ooit in de Romeinse tijd waren het metalen munten. Begin 20ste eeuw schelpen in Uganda. Toen waren het naast munten ook bankbiljetten. Daarna ontstonden in de westerse wereld boven genoemde definities van ECB en FED en nu de virtuele valuta’s in virtuele werelden.
Let op: Virtuele valuta’s hebben grote invloed op de rol en invloed van de ECB en de FED. Hun invloed en macht is tanende. Zie ook mijn artikel over inflatie.